نگهداری حرمت و قداست مسجد و رعایت عصمت و طهارت و پاکیزگی آن فقط به رعایت عصمت ظاهری (پاکیزگی جامه و جسم) وجود ندارد، اساسی خیس از پاکی ظاهری، عصمت باطنی و پاکیزگی در تامل و فکر و اطمینان و کار میباشد.
از این روی خدا سبحان، بی دینی را زشتی و مشرکین را آلوده و کثیف و نجس مسجد بابا قدرت مشهد دانسته و ورود آنانرا به مسجد حرام فرموده میباشد.
یا این که ایها الذین امنوا انما المشرکین نجس فلا یقربوا المسجد الحرام بعد از آن عامهم هذا،
(سوره توبه/آیه ۲۸)
ای اشخاصی که ایمان آورده اید! واقعیت این میباشد که مشرکان نا پاکند، پس نباید از سال آتی به مسجد الحرام مجاورت شوند.
نبیخداوند (ص) به تبعیت از معبود دانا، مشرکین را از ورود به مسجد بازداشتن کرده است:
قال فرستاده الله (صلی الله علیه و اله:)
لا یدخل مسجدنا هذا مشرک آنگاه عامنا هذا غیر اهل الکتاب و خدمهم. (کنزالعمال/ج۷/ص۶۷۰)
دراین مسجد ما، بعد از ما، نباید هیچ مشرکی وارد خواهد شد، مگر اهل کتاب و خدمتکارانشان.
▪ وجوب پاکی مساجد :
مساجد بدلیل آنکه محل پرستش عابدان و راس خواندن قرآن و کانون حضور مومنان و مقام نیایش و پرستش میباشد، بایستی همواره منزه و پاکیزه نگه داشته خواهد شد و از کثیفی و نجاسات پاک بماند، چنانکه رسولخدا (ص) سفارش فرمود:
جنبوا مساجد معدود النجاسه. (وسائل الشیعه/ج۳/ص۵۰۴)مساجدتان را از نجاسات بدور مسجد بابا غدیر مشهد نگه دارید. هم از این روی می بایست توالت و وضوخانه (آبریز گاه) حتی الامکان خارج از مسجد باشد.در دو حدیث تحت، رسول اکرم (ص) با اشاره بهاین لزوم میفرماید:
اجعلوا مطاهرکم علی ابواب مساجدکم. (وسائل الشیعه/ج۳/ص۵۰۵)
محل پاک سازی (آبریزگاه) را سوا مسجد و در محل ورود به مسجد قرار دهید.
قال فرستاده الله (صلی الله علیه و آله: )
جنبوا مساجدکم صبیانکم و مجانینکم و شراءکم و بیعکم و اجعلوا مطاهرکم علی ابواب مساجدکم. ( جامع روایات الشیعه/ج۴/ص۴۹۵ )
خردسالان و دیوانگان و خریدوفروش را از مساجد بدور دارید و محل وضو را بر در مساجد خویش قرار دهید.
▪ پاکیزگی و آراستگی ظاهری :
نکته قابل مراعات دیگر در نگهداری حرمت و قداست مسجد و رعایت نظافت مسجد غدیر فلاحی مشهد و پاکیزگی آن، حضور مومنین در مساجد با ظاهری تروتمیز و راز و اوضاع آراسته و رعایت تمیزی در جامه و تن و به کار گیری بوی خوش و استعمال از عطریات و دوری از بوی بد دهن و پا و عرق تن و ... میباشد.چنانکه قرآن کریم ومهربان مسجد گزینه التفات آفریدگار را مسجدی میداند که بر محور زهدوتقوا سازه گردیده باشد و مردان و زنان مومنه و پاکیزه در آن حضور یابند و پاکیزگی را سر محبوبیت مومنین نزد پروردگار میداند و میفرماید :
لمسجد اسس علی التقوی اینجانب اولیه یوم احق ان تقوم فیه، فیه رجال یحبون ان یتطهروا و الله یحب المطهرین. (توبه/۱۰۸)
آن مسجدی که از روز ابتدا بر اساس زهد سازه گردیده، سزاوار خیس میباشد که در آن (به عبادت و نماز) باید، چون در آن مردانی می باشند که دوست میدارند پاکیزه باشند و خدا پاکیزگان را دوست دارااست. نبی اکرم (ص) نیز تمیزی و پاکیزگی را آرم ایمان و تقلید از سیره پیامبران دانسته و فرموده میباشد : النظافه اینجانب الایمان (نهج الفصاحه/ص )
رعایت نظافت و پاکیزگی، علامت ایمان میباشد.
اینجانب کردار الانبیاء التنظف (به عبارتی)
تمیزی و پاکیزگی، سیره و خلق پیامبران بوده میباشد. همچنانکه سنت و سیره عملی آن بزرگوار و اولیاء آیین (صلوات الله علیهم اجمعین) نیز پیوسته بر رعایت نظافت و پاکیزگی بوده میباشد.در سیره نبی معظم اسلام (ص) میخوانیم: فرستاده معبود در حالتیکه چه در معاش فردی راحت الموونه بود ولی یک سوم هزینه های فردی وی صرف عطریات میشد و فرستاده (ص) به نظافت و طهارت و پاکیزگی بسیار عنایت می بخشید و همواره معطر و آراسته و مرتب بود و پیوسته بقیه افراد را به رعایت بهداشت و نظافت و پاکیزگی پیشنهاد مسجد غدیر بلوار معلم مشهد می فرمود.
▪ رعایت بهداشت و نظافت شخصی :
ازآنجاکه حضور در مسجد، اقامه نماز و ایفا عبادت و خواندن قرآن، باریابی در محضر دوست داستنی حقیقی و واقعی و گفتمان با آفریدگار تعالی و بزرگ میباشد، رسول خداوند (ص) بر مسواک زدن پیش از ورود به مسجد و اقامه نماز تاکید می کند و به آراستگی فی مابین توده و به کارگیری از بوی خوش و اجتناب از بوی بد، سفارش میفرماید:
نگهداری حرمت و قداست مسجد و رعایت عصمت و طهارت و پاکیزگی آن فقط به رعایت عصمت ظاهری (پاکیزگی جامه و جسم) وجود ندارد، اساسی خیس از پاکی ظاهری، عصمت باطنی و پاکیزگی در تامل و فکر و اطمینان و کار میباشد.
از این روی خدا سبحان، بی دینی را زشتی و مشرکین را آلوده و کثیف و نجس مسجد بابا قدرت مشهد دانسته و ورود آنانرا به مسجد حرام فرموده میباشد.
یا این که ایها الذین امنوا انما المشرکین نجس فلا یقربوا المسجد الحرام بعد از آن عامهم هذا،
(سوره توبه/آیه ۲۸)
ای اشخاصی که ایمان آورده اید! واقعیت این میباشد که مشرکان نا پاکند، پس نباید از سال آتی به مسجد الحرام مجاورت شوند.
نبیخداوند (ص) به تبعیت از معبود دانا، مشرکین را از ورود به مسجد بازداشتن کرده است:
قال فرستاده الله (صلی الله علیه و اله:)
لا یدخل مسجدنا هذا مشرک آنگاه عامنا هذا غیر اهل الکتاب و خدمهم. (کنزالعمال/ج۷/ص۶۷۰)
دراین مسجد ما، بعد از ما، نباید هیچ مشرکی وارد خواهد شد، مگر اهل کتاب و خدمتکارانشان.
▪ وجوب پاکی مساجد :
مساجد بدلیل آنکه محل پرستش عابدان و راس خواندن قرآن و کانون حضور مومنان و مقام نیایش و پرستش میباشد، بایستی همواره منزه و پاکیزه نگه داشته خواهد شد و از کثیفی و نجاسات پاک بماند، چنانکه رسولخدا (ص) سفارش فرمود:
جنبوا مساجد معدود النجاسه. (وسائل الشیعه/ج۳/ص۵۰۴)مساجدتان را از نجاسات بدور مسجد بابا غدیر مشهد نگه دارید. هم از این روی می بایست توالت و وضوخانه (آبریز گاه) حتی الامکان خارج از مسجد باشد.در دو حدیث تحت، رسول اکرم (ص) با اشاره بهاین لزوم میفرماید:
اجعلوا مطاهرکم علی ابواب مساجدکم. (وسائل الشیعه/ج۳/ص۵۰۵)
محل پاک سازی (آبریزگاه) را سوا مسجد و در محل ورود به مسجد قرار دهید.
قال فرستاده الله (صلی الله علیه و آله: )
جنبوا مساجدکم صبیانکم و مجانینکم و شراءکم و بیعکم و اجعلوا مطاهرکم علی ابواب مساجدکم. ( جامع روایات الشیعه/ج۴/ص۴۹۵ )
خردسالان و دیوانگان و خریدوفروش را از مساجد بدور دارید و محل وضو را بر در مساجد خویش قرار دهید.
▪ پاکیزگی و آراستگی ظاهری :
نکته قابل مراعات دیگر در نگهداری حرمت و قداست مسجد و رعایت نظافت مسجد غدیر فلاحی مشهد و پاکیزگی آن، حضور مومنین در مساجد با ظاهری تروتمیز و راز و اوضاع آراسته و رعایت تمیزی در جامه و تن و به کار گیری بوی خوش و استعمال از عطریات و دوری از بوی بد دهن و پا و عرق تن و ... میباشد.چنانکه قرآن کریم ومهربان مسجد گزینه التفات آفریدگار را مسجدی میداند که بر محور زهدوتقوا سازه گردیده باشد و مردان و زنان مومنه و پاکیزه در آن حضور یابند و پاکیزگی را سر محبوبیت مومنین نزد پروردگار میداند و میفرماید :
لمسجد اسس علی التقوی اینجانب اولیه یوم احق ان تقوم فیه، فیه رجال یحبون ان یتطهروا و الله یحب المطهرین. (توبه/۱۰۸)
آن مسجدی که از روز ابتدا بر اساس زهد سازه گردیده، سزاوار خیس میباشد که در آن (به عبادت و نماز) باید، چون در آن مردانی می باشند که دوست میدارند پاکیزه باشند و خدا پاکیزگان را دوست دارااست. نبی اکرم (ص) نیز تمیزی و پاکیزگی را آرم ایمان و تقلید از سیره پیامبران دانسته و فرموده میباشد : النظافه اینجانب الایمان (نهج الفصاحه/ص )
رعایت نظافت و پاکیزگی، علامت ایمان میباشد.
اینجانب کردار الانبیاء التنظف (به عبارتی)
تمیزی و پاکیزگی، سیره و خلق پیامبران بوده میباشد. همچنانکه سنت و سیره عملی آن بزرگوار و اولیاء آیین (صلوات الله علیهم اجمعین) نیز پیوسته بر رعایت نظافت و پاکیزگی بوده میباشد.در سیره نبی معظم اسلام (ص) میخوانیم: فرستاده معبود در حالتیکه چه در معاش فردی راحت الموونه بود ولی یک سوم هزینه های فردی وی صرف عطریات میشد و فرستاده (ص) به نظافت و طهارت و پاکیزگی بسیار عنایت می بخشید و همواره معطر و آراسته و مرتب بود و پیوسته بقیه افراد را به رعایت بهداشت و نظافت و پاکیزگی پیشنهاد مسجد غدیر بلوار معلم مشهد می فرمود.
▪ رعایت بهداشت و نظافت شخصی :
ازآنجاکه حضور در مسجد، اقامه نماز و ایفا عبادت و خواندن قرآن، باریابی در محضر دوست داستنی حقیقی و واقعی و گفتمان با آفریدگار تعالی و بزرگ میباشد، رسول خداوند (ص) بر مسواک زدن پیش از ورود به مسجد و اقامه نماز تاکید می کند و به آراستگی فی مابین توده و به کارگیری از بوی خوش و اجتناب از بوی بد، سفارش میفرماید: