آئین اسلام حتی از ساختن مسجد بر روی قبور انبیاء و صالحان نهی فرموده می باشد و به شدت با آن مخالفت میکند و مسلمانان را از این فعالیت بر حذر میدارد. «عایشهب می گوید: ام حبیبه و امّ سلمه راجع به کنیسهای که آن را در حبشه دیده بودند و در آن عکسهایی وجود داشت کلام کردند و جریان را برای رسول بیان نمودند، فرستاده فرمود: این جماعت هروقت بشر صالحی در میانشان فوت میکرد بر روی قبرش مسجد بابا غدیر مشهد موعظه مشهد میساختند و تصویر او را بر در و دیوار میکشیدند، ولی این اشخاص (که بر قبر افراد باتقوا مسجد بنا میکنند و عکس آنها را در آنجا به در و دیوار آویزان میکنند) در روز قیامت در پیشگاه معبود بدبختترین افراد میباشند.»۱ متفقعلیه
همچنین ابوهریره c روایت میکند که رسول فرمود:
[قَاتَلَ اللهُ الیَهُودَ وَ النَّصَارى، اِتَّخَذُوا قُبُورَ أنبیائِهِم مَسَاجِدَ]۲ متفقعلیه
«خدا یهود و نصارا را نابود کند، چون قبر پیامبران خود را به صورت مسجد غدیر فلاحی مشهد در آوردند.»
این برخورد و مخالفت بدان خاطر است که مسلمانها در مساجد برجایگاه عظمت و بزرگی، فقط خداوند متعال را خیال و خاطر کنند و غیر پروردگار را در ازای ذات الله والا جلوه ندهند و مرتکب شرک نشوند. زیرا با این عمل، در گذر فرصت شیطان انسانها را به پرستش و تقدّس شخص پارسا داخل قبر وسوسه میگرداند و او را از جادهی هدایت منحرف میگرداند. به همین خاطر مسلمان ها باید از این عمل دوری کنند و رزرو مسجد غدیر بلوار معلم مشهد را فقط برای عبادت و اعلام کردن بندگی برای خداوند بسازند، زیرا مسجد فقط رده خدا می باشد و بس.
حرمت و تقدّس مسجد
مسجد جایگاهی هست که در آنجا عبادت آفریدگار متعال صورت می گیرد و به همین برهان دارای تقدس و حرمت می باشد و نگهداشتن این حرمت و تقدّس بر هر مسلمان ما یحتاج است. رعایت کردن این حرمت و تقدس سبب ارتقا ایمان در حوالی مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد و ساخت فضای معنوی بیشتری در آن خواهد شد.
[یَا بَنِی آدَمَ خُذُوا زِینَتَکُمْ عِنْدَ کُلِّ مَسْجِدٍ وَکُلُوا وَاشْرَبُوا وَلا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لا یُحِبُّ الْمُسْرِفِینَ] اعراف/۳۱
«ای فرزندان انسان! در هر مسجد گاه و عبادتگاهی خود نشانی مسجد غدیر باباعلی راهنمایی مشهد را بیارایید و بخورید و بیاشامید اما اسراف و زیادهروی نکنید که معبود اسرافکاران را دوست ندارد.»
«زینَتَکُم»در این آیه قادر است دو مضمون داشته باشد، یک معنای ظاهری و یک معنای باطنی؛ معنای ظاهری که بر تشویقکردن مؤمنان برای آراستهکردن ظاهر هنگام عبادت دلالت میکند، یعنی هرکسی که وارد مسجد میشود، سعی کند از لحاظ ظاهری آراسته، تمیز، خوشبو و تروتمیز باشد و از هرگونه زشتی و پلیدی خود را تمیز گرداند، برای مثالً انسان مسلمان نباید هنگام رفتن به مسجد، گیاهان بدبو بخورد و باعث اذیتکردن افراد دیگر گردد.
جابر c از رسول ماجرا میکند که فرمود:
[مَنْ أَکَلَ مِنْ هَذِهِ الشَّجَرَهِ الْـمُنتَنَهِ فَلا تَقْرَبَنَّ مَسْجِدَنا …]۱ بخاری و مسلم
«هرکس از این درخت بدبو (پیاز و سیر) بخورد به مسجد نیاید…»
«به دلیل همین آیه و احادیثی که در مضمون آن قصه شده است، سنت هست که شخص نمازگزار در اکنون نماز به بهترین شکل و شمایل خویش حاضر شود، زیرا نماز مناجات با آفریدگار است، بنابراین به فعالیت گرفتن زینت و استعمال خوشبویی ادای نماز مستحب است.»۲
حتی رسول به نظافت مساجد عنایت میدهد و به آن دستور میدهد، چون عبادتی پاک، نیازمند مکانی پاک میباشد. «از ام المؤمنین عایشه صدیقه ب روایت می باشد که نبی اکرم دستور به ساخت مسجد در محلهها و نظافت و استعمال بوی خوش در آن دادند.»۱
پیامبر رحمت مؤمنان را از انداختنآب دهان در مسجد برحذر میدارد، تا این حرمت و تقدّس در ذهن مسلمان نقش بندد و همیشه در نظر آنها مقدس جلوه نماید، تا با حضور در چنین مکان شماره تلفن ، عبادتهایی سزاوار آن ایفا دهند؛ انس بن مالک میگوید، رسول فرمود:
[الْبُزَاقُ فِی المَسْجِدِ خَطِیْئَهٌ وَ کَفَّارَتُهَا دَفْنُهَا]۲ بخاری
«پرتاب کردن آب دهان در مسجد گناه میباشد و کفارهی آن تمیزکردن و دفن کردن آن می باشد.»
آئین اسلام حتی از ساختن مسجد بر روی قبور انبیاء و صالحان نهی فرموده می باشد و به شدت با آن مخالفت میکند و مسلمانان را از این فعالیت بر حذر میدارد. «عایشهب می گوید: ام حبیبه و امّ سلمه راجع به کنیسهای که آن را در حبشه دیده بودند و در آن عکسهایی وجود داشت کلام کردند و جریان را برای رسول بیان نمودند، فرستاده فرمود: این جماعت هروقت بشر صالحی در میانشان فوت میکرد بر روی قبرش مسجد بابا غدیر مشهد موعظه مشهد میساختند و تصویر او را بر در و دیوار میکشیدند، ولی این اشخاص (که بر قبر افراد باتقوا مسجد بنا میکنند و عکس آنها را در آنجا به در و دیوار آویزان میکنند) در روز قیامت در پیشگاه معبود بدبختترین افراد میباشند.»۱ متفقعلیه
همچنین ابوهریره c روایت میکند که رسول فرمود:
[قَاتَلَ اللهُ الیَهُودَ وَ النَّصَارى، اِتَّخَذُوا قُبُورَ أنبیائِهِم مَسَاجِدَ]۲ متفقعلیه
«خدا یهود و نصارا را نابود کند، چون قبر پیامبران خود را به صورت مسجد غدیر فلاحی مشهد در آوردند.»
این برخورد و مخالفت بدان خاطر است که مسلمانها در مساجد برجایگاه عظمت و بزرگی، فقط خداوند متعال را خیال و خاطر کنند و غیر پروردگار را در ازای ذات الله والا جلوه ندهند و مرتکب شرک نشوند. زیرا با این عمل، در گذر فرصت شیطان انسانها را به پرستش و تقدّس شخص پارسا داخل قبر وسوسه میگرداند و او را از جادهی هدایت منحرف میگرداند. به همین خاطر مسلمان ها باید از این عمل دوری کنند و رزرو مسجد غدیر بلوار معلم مشهد را فقط برای عبادت و اعلام کردن بندگی برای خداوند بسازند، زیرا مسجد فقط رده خدا می باشد و بس.
حرمت و تقدّس مسجد
مسجد جایگاهی هست که در آنجا عبادت آفریدگار متعال صورت می گیرد و به همین برهان دارای تقدس و حرمت می باشد و نگهداشتن این حرمت و تقدّس بر هر مسلمان ما یحتاج است. رعایت کردن این حرمت و تقدس سبب ارتقا ایمان در حوالی مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد و ساخت فضای معنوی بیشتری در آن خواهد شد.
[یَا بَنِی آدَمَ خُذُوا زِینَتَکُمْ عِنْدَ کُلِّ مَسْجِدٍ وَکُلُوا وَاشْرَبُوا وَلا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لا یُحِبُّ الْمُسْرِفِینَ] اعراف/۳۱
«ای فرزندان انسان! در هر مسجد گاه و عبادتگاهی خود نشانی مسجد غدیر باباعلی راهنمایی مشهد را بیارایید و بخورید و بیاشامید اما اسراف و زیادهروی نکنید که معبود اسرافکاران را دوست ندارد.»
«زینَتَکُم»در این آیه قادر است دو مضمون داشته باشد، یک معنای ظاهری و یک معنای باطنی؛ معنای ظاهری که بر تشویقکردن مؤمنان برای آراستهکردن ظاهر هنگام عبادت دلالت میکند، یعنی هرکسی که وارد مسجد میشود، سعی کند از لحاظ ظاهری آراسته، تمیز، خوشبو و تروتمیز باشد و از هرگونه زشتی و پلیدی خود را تمیز گرداند، برای مثالً انسان مسلمان نباید هنگام رفتن به مسجد، گیاهان بدبو بخورد و باعث اذیتکردن افراد دیگر گردد.
جابر c از رسول ماجرا میکند که فرمود:
[مَنْ أَکَلَ مِنْ هَذِهِ الشَّجَرَهِ الْـمُنتَنَهِ فَلا تَقْرَبَنَّ مَسْجِدَنا …]۱ بخاری و مسلم
«هرکس از این درخت بدبو (پیاز و سیر) بخورد به مسجد نیاید…»
«به دلیل همین آیه و احادیثی که در مضمون آن قصه شده است، سنت هست که شخص نمازگزار در اکنون نماز به بهترین شکل و شمایل خویش حاضر شود، زیرا نماز مناجات با آفریدگار است، بنابراین به فعالیت گرفتن زینت و استعمال خوشبویی ادای نماز مستحب است.»۲
حتی رسول به نظافت مساجد عنایت میدهد و به آن دستور میدهد، چون عبادتی پاک، نیازمند مکانی پاک میباشد. «از ام المؤمنین عایشه صدیقه ب روایت می باشد که نبی اکرم دستور به ساخت مسجد در محلهها و نظافت و استعمال بوی خوش در آن دادند.»۱
پیامبر رحمت مؤمنان را از انداختنآب دهان در مسجد برحذر میدارد، تا این حرمت و تقدّس در ذهن مسلمان نقش بندد و همیشه در نظر آنها مقدس جلوه نماید، تا با حضور در چنین مکان شماره تلفن ، عبادتهایی سزاوار آن ایفا دهند؛ انس بن مالک میگوید، رسول فرمود:
[الْبُزَاقُ فِی المَسْجِدِ خَطِیْئَهٌ وَ کَفَّارَتُهَا دَفْنُهَا]۲ بخاری
«پرتاب کردن آب دهان در مسجد گناه میباشد و کفارهی آن تمیزکردن و دفن کردن آن می باشد.»