loading...

بهترین مرجع مسجد غدیر باباعلی مشهد

بازدید : 17
سه شنبه 29 آذر 1401 زمان : 18:32

اجتماعی ذکر می‌نماید. از کل احادیث بدین سود می‌رسیم: زنان اذن دارا‌هستند در مجالس عزا، ادای حقوق و دستمزد عموم یا این که خاک سپاری کمپانی نمایند؛ همچنان‌که حضرت فاطمه(درود‌الله‌علیها) و زنان ائمه‌ی اطهار(علیهم‌السلام) در آنان کمپانی می‌کردند. بدین ترتیب، باتوجه‌به کارکردهای مسجد و نقش آن در کارها مردمی، حضور زن در مسجد علاوه‌براینکه حضور در مراسمی عبادی و معنوی و فایده‌مندشدن از برکات و فضیلت ها عبادت مجموعه‌جمعی میباشد، حضور در کار‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و تربیتی نیز میباشد. اسلام برای محافظت کرامت و شخصیت مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد زن و مصون‌ماندن او از کثیف‌شدن به گناه قوانینی برای این حضور درنظر گرفته میباشد و زنان را به رعایت‌کردن آن پیشنهاد نموده است. نوشته‌علمی‌ی حاضر این وضعیت را ذکر می‌نماید و از اثر ها و برکات این حضور تاحدامکان کلام می گوید. فصل نخستین وضعیت حضور زنان در مسجد 1- رعایت عفاف و حجاب یا این که پوشش اسلامی از طریقه اسلام، یکی‌از قوانینی که زنان مکلف‌اند هنگام حضور در مسجد رعایت نمایند عفاف و حجاب یا این که پوشش اسلامی میباشد. براساس استدلال‌ی کلی، عفاف در خارج از خانه، وقتی‌که بانوان در مجالس همگانی حضور پیدا می‌نمایند و در معرض روئت کرد نامحرم قرار می گیرند، ثابت‌پذیر میباشد. علاوه‌برآن، در احادیث اسلامی به قضیه‌ی پوشش اسلامی زنان در مسجد و مسیر آن نیز اشاره گردیده است که خویش تأکیدی میباشد بر موضوع‌ی عفاف و حجاب برای خانم‌های نمازگزاری که در مسجد حضور پیدا می‌نمایند. برای پر‌نور‌شدن بها و عنایت مورد عفاف و حجاب در آیه‌ها و احادیث و رعایت آن هنگام حضور در مسجد، تاحدممکن درین مطالعه این قضیه را تشریح میکنیم. ازاین‌رو، پس از آدرس مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد پر‌نور‌شدن مضمون‌ و معنا آن، از لحاظ لغتی و اصطلاحی، به دلیل‌ی عقلی و نقلی عفاف و حجاب و بعد به فلسفه‌ی عفاف و حجاب و پیامدهای بی‌حجابی و بدحجابی و مسائل مرتبط با این زمینه می پردازیم. مفهوم و مضمون‌ عفاف کلمه‌ی «عفاف و حجاب» در لغت به‌معنای پرده و سد میباشد. در کتاب ها لغت آمده میباشد: عفاف و حجاب چیزی میباشد که سد می‌گردد میان دو چیز و گردآوری آن «حیا» میباشد. معنای لغوی عفاف پوشش وجود ندارد. اینکه به‌معنای پوشش به کارگیری گردیده است شاید از این جهت باشد که پرده وسیله‌ی پوشش میباشد؛ زیرا قرارگرفتن در پشت پرده بازدارنده از دیدن چیزی می شود؛ به عبارتی‌سیرتکامل‌که عفاف و حجاب مصطلح بازدارنده از دیدن مواضعی از تن خانم‌ها می گردد. در قرآن کریم و مهربان به طور تقریبً هفت توشه کلمه و واژه‌ی عفاف به معنی لغوی خویش تکرار شد‌ه‌است که به‌معنای پرده و بند میباشد؛ ازجمله درین نشانه‌ها: 1- «فَسْئَلُوهُنَّ مِنْ وَراءِ حِجابٍ‏ ذلِکُمْ‏ أَطْهَرُ لِقُلُاینترنتِکُمْ»‏ ، از آن ها (زنان فرستاده(صلی‌الله‌علیه‌وآله)) زمانی چیزی مطالبه کردید، از پشت پرده بخواهید؛ 2- «وَ بَیْنَهُما حِجابٌ‏ وَ عَلَى‏ الْأَعْرافِ» ، و فی مابین آن دو [مجموعه] حایلى میباشد و بر اعراف مردانى می‌باشند؛ 3- «حَتَّى‏ تَوارَتْ‏ بِالْحِجابِ»، آن زمانی که خورشید در پشت پرده از دید خارج شد. در رزرو مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد سوره‌های اعراف آیه‌ی 46، احزاب آیه‌ی 53، فصلت آیه‌ی 5 و اسراء آیه‌ی 45 نیز معنای لغوی کلمه و واژه‌ی پرده به کارگیری گردیده است. در دستوری که امیرالمؤمنان(علیه‌السلام) به صاحب اشتر نوشته میباشد میفرمایند: «فَلَا تُطَوِّلَنَ‏ احْتِجَابَکَ‏ عَنْ‏ رَعِیَّتِکَ...» ، دربین عموم باش، کمتر خویش را در اندرون منزل از عموم نهفته کن، حاجب و پاسبان تورا از عموم مستقل نکند؛ بلکه خودت را در معرض ملاقات عموم قرار ده، حائیلی فی مابین تو و عموم نباید وجود داشته باشد. به کارگیری از کلمه و واژه‌ی عفاف در ارتباط پوشش زن نسبتاً اصطلاحی تازه میباشد و در بعد از ظهر کنونی راجع به پوشش خانم‌ها به‌عمل می‌رود. در سخنان فقها، به‌ویژه شماره تلفن مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد فقهای قدیم، برای پوشش زن از واژه و کلمه‌ی «ستر» استعمال می‌گردیده‌است. به‌هرحال، کلم ه و واژه‌ی عفاف امروزه به‌معنای پوشش زن میباشد. عفت یکی‌از کلمه‌هایی که با موضوع‌ی عفاف مرتبط میباشد واژه‌ی عفت میباشد. عفیفه‌بودن زن از صفات زنان مؤمن میباشد. معنای لغوی این واژه و کلمه محافظت‌کردن و دورداشتن خویش از محرمات و گناه میباشد. در قرآن کریم و مهربان نیز این کلمه و واژه به همین معنای لغوی به کارگیری شد‌ه‌است: «وَ أَنْ یَسْتَعْفِفْنَ خَیْرٌ لَهُنَّ» ، زنان سالخورده در حالتی که خودشان را بپوشانند و از حیث نامحرم مراقبت نمایند برایشان خوب میباشد. چون از حیث اسلام هرقدر زن جانب عفاف را رعایت نماید، نیکو‌خیس و به تقوی و عصمت مجاورت‌خیس میباشد. عامل‌ی وجوب عفاف الف: عفاف در نشانه‌ها در آیاتی که از آنان وجوب عفاف و پوشش اسلامی استعمال میشود، کلمه و واژه‌ی «عفاف» به‌عمل نرفته میباشد. آیه ها صرفا حدود عفاف و حجاب و پوشش خانم‌ها را ذکر کرده‌اند. آیه‌ای که در آن واژه و کلمه‌ی «عفاف و حجاب» به‌عمل رفته میباشد، به زنان فرستاده(صلی‌الله‌علیه‌وآله) مربوط میباشد؛ البته مانعی ندارد که قضیه آن عام باشد و حکم عفاف و حجاب برای تمامی‌ی زنان از آیه اثبات خواهد شد.

اجتماعی ذکر می‌نماید. از کل احادیث بدین سود می‌رسیم: زنان اذن دارا‌هستند در مجالس عزا، ادای حقوق و دستمزد عموم یا این که خاک سپاری کمپانی نمایند؛ همچنان‌که حضرت فاطمه(درود‌الله‌علیها) و زنان ائمه‌ی اطهار(علیهم‌السلام) در آنان کمپانی می‌کردند. بدین ترتیب، باتوجه‌به کارکردهای مسجد و نقش آن در کارها مردمی، حضور زن در مسجد علاوه‌براینکه حضور در مراسمی عبادی و معنوی و فایده‌مندشدن از برکات و فضیلت ها عبادت مجموعه‌جمعی میباشد، حضور در کار‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و تربیتی نیز میباشد. اسلام برای محافظت کرامت و شخصیت مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد زن و مصون‌ماندن او از کثیف‌شدن به گناه قوانینی برای این حضور درنظر گرفته میباشد و زنان را به رعایت‌کردن آن پیشنهاد نموده است. نوشته‌علمی‌ی حاضر این وضعیت را ذکر می‌نماید و از اثر ها و برکات این حضور تاحدامکان کلام می گوید. فصل نخستین وضعیت حضور زنان در مسجد 1- رعایت عفاف و حجاب یا این که پوشش اسلامی از طریقه اسلام، یکی‌از قوانینی که زنان مکلف‌اند هنگام حضور در مسجد رعایت نمایند عفاف و حجاب یا این که پوشش اسلامی میباشد. براساس استدلال‌ی کلی، عفاف در خارج از خانه، وقتی‌که بانوان در مجالس همگانی حضور پیدا می‌نمایند و در معرض روئت کرد نامحرم قرار می گیرند، ثابت‌پذیر میباشد. علاوه‌برآن، در احادیث اسلامی به قضیه‌ی پوشش اسلامی زنان در مسجد و مسیر آن نیز اشاره گردیده است که خویش تأکیدی میباشد بر موضوع‌ی عفاف و حجاب برای خانم‌های نمازگزاری که در مسجد حضور پیدا می‌نمایند. برای پر‌نور‌شدن بها و عنایت مورد عفاف و حجاب در آیه‌ها و احادیث و رعایت آن هنگام حضور در مسجد، تاحدممکن درین مطالعه این قضیه را تشریح میکنیم. ازاین‌رو، پس از آدرس مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد پر‌نور‌شدن مضمون‌ و معنا آن، از لحاظ لغتی و اصطلاحی، به دلیل‌ی عقلی و نقلی عفاف و حجاب و بعد به فلسفه‌ی عفاف و حجاب و پیامدهای بی‌حجابی و بدحجابی و مسائل مرتبط با این زمینه می پردازیم. مفهوم و مضمون‌ عفاف کلمه‌ی «عفاف و حجاب» در لغت به‌معنای پرده و سد میباشد. در کتاب ها لغت آمده میباشد: عفاف و حجاب چیزی میباشد که سد می‌گردد میان دو چیز و گردآوری آن «حیا» میباشد. معنای لغوی عفاف پوشش وجود ندارد. اینکه به‌معنای پوشش به کارگیری گردیده است شاید از این جهت باشد که پرده وسیله‌ی پوشش میباشد؛ زیرا قرارگرفتن در پشت پرده بازدارنده از دیدن چیزی می شود؛ به عبارتی‌سیرتکامل‌که عفاف و حجاب مصطلح بازدارنده از دیدن مواضعی از تن خانم‌ها می گردد. در قرآن کریم و مهربان به طور تقریبً هفت توشه کلمه و واژه‌ی عفاف به معنی لغوی خویش تکرار شد‌ه‌است که به‌معنای پرده و بند میباشد؛ ازجمله درین نشانه‌ها: 1- «فَسْئَلُوهُنَّ مِنْ وَراءِ حِجابٍ‏ ذلِکُمْ‏ أَطْهَرُ لِقُلُاینترنتِکُمْ»‏ ، از آن ها (زنان فرستاده(صلی‌الله‌علیه‌وآله)) زمانی چیزی مطالبه کردید، از پشت پرده بخواهید؛ 2- «وَ بَیْنَهُما حِجابٌ‏ وَ عَلَى‏ الْأَعْرافِ» ، و فی مابین آن دو [مجموعه] حایلى میباشد و بر اعراف مردانى می‌باشند؛ 3- «حَتَّى‏ تَوارَتْ‏ بِالْحِجابِ»، آن زمانی که خورشید در پشت پرده از دید خارج شد. در رزرو مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد سوره‌های اعراف آیه‌ی 46، احزاب آیه‌ی 53، فصلت آیه‌ی 5 و اسراء آیه‌ی 45 نیز معنای لغوی کلمه و واژه‌ی پرده به کارگیری گردیده است. در دستوری که امیرالمؤمنان(علیه‌السلام) به صاحب اشتر نوشته میباشد میفرمایند: «فَلَا تُطَوِّلَنَ‏ احْتِجَابَکَ‏ عَنْ‏ رَعِیَّتِکَ...» ، دربین عموم باش، کمتر خویش را در اندرون منزل از عموم نهفته کن، حاجب و پاسبان تورا از عموم مستقل نکند؛ بلکه خودت را در معرض ملاقات عموم قرار ده، حائیلی فی مابین تو و عموم نباید وجود داشته باشد. به کارگیری از کلمه و واژه‌ی عفاف در ارتباط پوشش زن نسبتاً اصطلاحی تازه میباشد و در بعد از ظهر کنونی راجع به پوشش خانم‌ها به‌عمل می‌رود. در سخنان فقها، به‌ویژه شماره تلفن مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد فقهای قدیم، برای پوشش زن از واژه و کلمه‌ی «ستر» استعمال می‌گردیده‌است. به‌هرحال، کلم ه و واژه‌ی عفاف امروزه به‌معنای پوشش زن میباشد. عفت یکی‌از کلمه‌هایی که با موضوع‌ی عفاف مرتبط میباشد واژه‌ی عفت میباشد. عفیفه‌بودن زن از صفات زنان مؤمن میباشد. معنای لغوی این واژه و کلمه محافظت‌کردن و دورداشتن خویش از محرمات و گناه میباشد. در قرآن کریم و مهربان نیز این کلمه و واژه به همین معنای لغوی به کارگیری شد‌ه‌است: «وَ أَنْ یَسْتَعْفِفْنَ خَیْرٌ لَهُنَّ» ، زنان سالخورده در حالتی که خودشان را بپوشانند و از حیث نامحرم مراقبت نمایند برایشان خوب میباشد. چون از حیث اسلام هرقدر زن جانب عفاف را رعایت نماید، نیکو‌خیس و به تقوی و عصمت مجاورت‌خیس میباشد. عامل‌ی وجوب عفاف الف: عفاف در نشانه‌ها در آیاتی که از آنان وجوب عفاف و پوشش اسلامی استعمال میشود، کلمه و واژه‌ی «عفاف» به‌عمل نرفته میباشد. آیه ها صرفا حدود عفاف و حجاب و پوشش خانم‌ها را ذکر کرده‌اند. آیه‌ای که در آن واژه و کلمه‌ی «عفاف و حجاب» به‌عمل رفته میباشد، به زنان فرستاده(صلی‌الله‌علیه‌وآله) مربوط میباشد؛ البته مانعی ندارد که قضیه آن عام باشد و حکم عفاف و حجاب برای تمامی‌ی زنان از آیه اثبات خواهد شد.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 184
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 95
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 48
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 96
  • بازدید ماه : 325
  • بازدید سال : 14204
  • بازدید کلی : 15802
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی