اکثر زمان ها محققان در تحقیق فرهنگ و دست اندرکاران آن، آیین را از کارداران و عنصرها مسجد بابا قدرت مشهد فرهنگ وتمدن به شمار آورده اند و این بدان جهت بوده میباشد که اثر آیین در جامعه های بشری یک حقیقت غیر قابل انکار میباشد در زمانه معاصر علیرغم تغییرات مهم در دولت ها و تکوین ساختارهای نوین اجتماعی، آئین همچنان حضور مؤثر وپررنگی دارااست .به این شکل که ارگان های فقاهتی که ساختاروقالب های حضور آئین در جامعه را صورتبندی می نمایند از مداقه مهم برخوردارمی باشند .از طرفی می بایست بدین اصلی دقت داشت که فرهنگ وتمدن اسلامی نوین فارغ از همگانی شدن عقلانیت اسلامی بوجود نمی آید ؛لذا اولی گام درراه استحصال به اینگونه هدفی ساخت و ساز موضوع مطلوب برای ترغیب و ترقیب کردن ذهن ها همگانی جامعه به سمت آشنایی و معرفت عمیق شرعی در پرتو عقلانیت میباشد . دراین در بین مساجد تحت عنوان یک کدام از مهمترین سازمان های فقهی سهم مهم را برعهده داراهستند؛چراکه با اعتنا به پیشینه ی تاریخی خویش درمورد ارائه کارکردهای متعدد نماد داده اند بضاعت رقابت با سازمان ها و ارگانهای مدنی امروزی،را دارا میباشند.
بعضی از صاحبنظران در چک خویش ازدین نقش آن را مثبت محاسبه وتصریح کرده اند که آئین در مسجد غدیر فلاحی مشهد ساخت و ساز و تداوم فرهنگ و تمدن بشری نقش اصلی اجرا کرده است .دربرابر اینگروه توده دیگری ازصاحبنظران میباشند که بجددین را استدلال مانع قافله تبارک فرهنگ و تمدن از توسعه تلقی نموده و پیکار با آن را از ضروریان شخصی و اجتماعی آدمی دانسته اند البته اکثر وقت ها محققان در تحقیق فرهنگ و عامل ها آن، آئین را از کارداران و عنصرها فرهنگ وتمدن به شمار آورده اند و این بدان جهت بوده میباشد که اثر آیین در جامعه های بشری یک حقیقت غیر قابل انکار میباشد؛ یعنی آئین قبلی از اینکه خویش را آسمانی و منتسب به جان دار رفیعتر از طبیعت میداند، در زمان قرنها و اعصار؛ در گستره قدمت آدمی تاثیرات عمیق و شگرفی، بر دولت ها بشری و به خصوص رهروان خویش داشته میباشد؛ بهاین منجر در نظارت مسایل اجتماعی و انسانی، در نظرنگرفتن برهان آئین، به هر علتی که باشد، بیشک، نوعی تعصب جاهلانه و مخالفت با حقایق تاریخی و عینیت مسجد غدیر بلوار معلم مشهد های فرنگی تلقی شود(ولایتی ،۱۳۸۱: ۱)
دراین فی مابین اسلام ازمیان ادیان فراوان، از پویایی خاصی در ادوارمختلف تاریخی بهره مند بوده میباشد ودر سراسردنیا رهروان بی شماری را به سمت خویش کشانده میباشد. در واقعیت ،اسلام تحت عنوان یک آیین، فرهنگ و تمدن سازاست ؛آیین پیشرفت سیاسی و اقتصادی و فرهنگی میباشد .پیامبراکرم(ص) درکمتر ازسه ده سال غالب به دولت سازی و ملت سازی شد آن هم درمیان قبایل از هم گسیخته و آکنده از عناد و جهالت بعدازظهر ناآگاهی . از آن گاه نظری نیز اسلام آیینی میباشد که فقط به معاش شخصی و اخروی دقت ندارد .دو واژه و کلمه کلیدی بیعت وشورا به خیر و خوبی نقش عموم رادرحاکمیت تبیین می نماید در عصر ای که زنان در ساز و شغل حکومت نقشی نداشتند پیامبراسلام(ص) با زنان بیعت میکرد و رأی ونظروحضور آنهارا به رسمیت می آشنایی .قرآن مجید در پژوهش مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد تاریخ پیشین و فرهنگ و تمدن ها ی گذشته از واژه و کلمه های قریه و سنت وعبرت استعمال نموده است وچشم اندازی پرنور از آخر و عاقبت پیشینیان را تبیین کرده و در کنارآن به نقش علم و آگاهی پرداخته میباشد .علم و آگاهی که هردو متکی به آیین و ایمان مذهبی تحقق مییابند ،دو بال و پر تحقق فرهنگ محسوب می گردند.
اکثر زمان ها محققان در تحقیق فرهنگ و دست اندرکاران آن، آیین را از کارداران و عنصرها مسجد بابا قدرت مشهد فرهنگ وتمدن به شمار آورده اند و این بدان جهت بوده میباشد که اثر آیین در جامعه های بشری یک حقیقت غیر قابل انکار میباشد در زمانه معاصر علیرغم تغییرات مهم در دولت ها و تکوین ساختارهای نوین اجتماعی، آئین همچنان حضور مؤثر وپررنگی دارااست .به این شکل که ارگان های فقاهتی که ساختاروقالب های حضور آئین در جامعه را صورتبندی می نمایند از مداقه مهم برخوردارمی باشند .از طرفی می بایست بدین اصلی دقت داشت که فرهنگ وتمدن اسلامی نوین فارغ از همگانی شدن عقلانیت اسلامی بوجود نمی آید ؛لذا اولی گام درراه استحصال به اینگونه هدفی ساخت و ساز موضوع مطلوب برای ترغیب و ترقیب کردن ذهن ها همگانی جامعه به سمت آشنایی و معرفت عمیق شرعی در پرتو عقلانیت میباشد . دراین در بین مساجد تحت عنوان یک کدام از مهمترین سازمان های فقهی سهم مهم را برعهده داراهستند؛چراکه با اعتنا به پیشینه ی تاریخی خویش درمورد ارائه کارکردهای متعدد نماد داده اند بضاعت رقابت با سازمان ها و ارگانهای مدنی امروزی،را دارا میباشند.
بعضی از صاحبنظران در چک خویش ازدین نقش آن را مثبت محاسبه وتصریح کرده اند که آئین در مسجد غدیر فلاحی مشهد ساخت و ساز و تداوم فرهنگ و تمدن بشری نقش اصلی اجرا کرده است .دربرابر اینگروه توده دیگری ازصاحبنظران میباشند که بجددین را استدلال مانع قافله تبارک فرهنگ و تمدن از توسعه تلقی نموده و پیکار با آن را از ضروریان شخصی و اجتماعی آدمی دانسته اند البته اکثر وقت ها محققان در تحقیق فرهنگ و عامل ها آن، آئین را از کارداران و عنصرها فرهنگ وتمدن به شمار آورده اند و این بدان جهت بوده میباشد که اثر آیین در جامعه های بشری یک حقیقت غیر قابل انکار میباشد؛ یعنی آئین قبلی از اینکه خویش را آسمانی و منتسب به جان دار رفیعتر از طبیعت میداند، در زمان قرنها و اعصار؛ در گستره قدمت آدمی تاثیرات عمیق و شگرفی، بر دولت ها بشری و به خصوص رهروان خویش داشته میباشد؛ بهاین منجر در نظارت مسایل اجتماعی و انسانی، در نظرنگرفتن برهان آئین، به هر علتی که باشد، بیشک، نوعی تعصب جاهلانه و مخالفت با حقایق تاریخی و عینیت مسجد غدیر بلوار معلم مشهد های فرنگی تلقی شود(ولایتی ،۱۳۸۱: ۱)
دراین فی مابین اسلام ازمیان ادیان فراوان، از پویایی خاصی در ادوارمختلف تاریخی بهره مند بوده میباشد ودر سراسردنیا رهروان بی شماری را به سمت خویش کشانده میباشد. در واقعیت ،اسلام تحت عنوان یک آیین، فرهنگ و تمدن سازاست ؛آیین پیشرفت سیاسی و اقتصادی و فرهنگی میباشد .پیامبراکرم(ص) درکمتر ازسه ده سال غالب به دولت سازی و ملت سازی شد آن هم درمیان قبایل از هم گسیخته و آکنده از عناد و جهالت بعدازظهر ناآگاهی . از آن گاه نظری نیز اسلام آیینی میباشد که فقط به معاش شخصی و اخروی دقت ندارد .دو واژه و کلمه کلیدی بیعت وشورا به خیر و خوبی نقش عموم رادرحاکمیت تبیین می نماید در عصر ای که زنان در ساز و شغل حکومت نقشی نداشتند پیامبراسلام(ص) با زنان بیعت میکرد و رأی ونظروحضور آنهارا به رسمیت می آشنایی .قرآن مجید در پژوهش مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد تاریخ پیشین و فرهنگ و تمدن ها ی گذشته از واژه و کلمه های قریه و سنت وعبرت استعمال نموده است وچشم اندازی پرنور از آخر و عاقبت پیشینیان را تبیین کرده و در کنارآن به نقش علم و آگاهی پرداخته میباشد .علم و آگاهی که هردو متکی به آیین و ایمان مذهبی تحقق مییابند ،دو بال و پر تحقق فرهنگ محسوب می گردند.