loading...

بهترین مرجع مسجد غدیر باباعلی مشهد

بازدید : 30
سه شنبه 5 دی 1402 زمان : 14:18

یک کدام از با شکوه ترین فضاهای معماری مزار مسجد غدیر بلوار معلم مشهد روحانی احمد جامی بعد از گنبدخانه، بنایی میباشد موسوم به «مسجد کرمانی» که اسم خویش را از سازندۀ محراب واقع درفضای داخلی آن اقتباس نموده است.
بنای مسجد کرمانی تحت عنوان شاهکاری به یادگار باقی مانده درهنر دکوری معماری زمان اسلامی درضلع جنوب شرقی (سمت چپ) تراس این شرکت جای دارد.
ورودی سازه مشمول ایوانچه ای میباشد که پوشش آن با مقرنس تر و تمیز گردیده و سطح این مقرنس ها با نگارگری هایی به انواع گل و بوته بسیار دقیق و هنرمندانه پوشیده گردیده است.
فضای داخلی مسجد غدیر فلاحی مشهد مسجد کرمانی آرامگاه روضه خوان احمد جامی با پنج دهانه و زیربنای حدود ۱۸۲ مترمربع ،‌اجزا و عنصرها معماری دکوری شایان توجه و معتبری را درخود مکان داده میباشد
این سازه مشتمل برشاه نشینی بین ضلع چهار فضای خرد بنا شده در جرز ضخیم آن تحت عنوان «چله منزل» و محل پرستش انفرادی و اعتکاف در اضلاع شرقی و غربی میباشد.
دربخش فوقانی سطح های دیواره های این مسجد نیز کتیبه ای به خودکار شیوای ثلث مزین به سوره «یس» به چشم میخورد که در واقع طریق کتابت آن شبیه با کتیبه محراب میباشد.
در دهانه آخری واقع درمنتهاالیه شمالی و جنوبی فضای داخلی دربخش فوقانی کتیبه قرآنی، لوحه های مستطیل تکوین گچبری گردیده وجود داراست که موتیف های گیاهی دقیق آنان را مزین نموده است.
سراچه در مزار روحانی احمد جامی
امروزه فقط روش دسترسی به صحن مسجد بابا غدیر مشهد یا این که سرای خرد بعداز ورود به محوطه مزار، درگاهی میباشد که در بنای گنبد سپید تحت عنوان مسیر ارتباطی به‌این بخش و ابنیه همسایه آن تولید گردیده و براساس شواهد جان دار به آن «خانقاه سراچه» و مکتب فریومدی نیز اطلاق میشود.
سراچه فضایی معمولی و روح انگیز میباشد که در اضلاع شمالی و جنوبی آن حیاط های نادر پهنا جای دارد.
تراس جنوبی سراچه مستقیماً بوسیله دری چوبی که بربالای آن تزیینات کاشی سنتی وجود دارااست به درون گنبدخانه مزارمنتهی می‌گردد پیرامون این بخش مشمول طاقنمای آجری میباشد و حجره های دو طبقه، مؤید وجود بقایای معماری یک مکتب برای طلاب علم ها فقهی میباشد.
به این ترتیب می شود به این اعتقادوباور رسید که مکتب در مزار روحانی احمد جامی وجود فرنگی داشته میباشد، البته امروزه از آن مکتب با شوکت و خانقاه اثری وجود ندارد چون درتغییر مسجد بابا قدرت مشهد و تحولات تدریجی دسته از در میان رفته اند.

یک کدام از با شکوه ترین فضاهای معماری مزار مسجد غدیر بلوار معلم مشهد روحانی احمد جامی بعد از گنبدخانه، بنایی میباشد موسوم به «مسجد کرمانی» که اسم خویش را از سازندۀ محراب واقع درفضای داخلی آن اقتباس نموده است.
بنای مسجد کرمانی تحت عنوان شاهکاری به یادگار باقی مانده درهنر دکوری معماری زمان اسلامی درضلع جنوب شرقی (سمت چپ) تراس این شرکت جای دارد.
ورودی سازه مشمول ایوانچه ای میباشد که پوشش آن با مقرنس تر و تمیز گردیده و سطح این مقرنس ها با نگارگری هایی به انواع گل و بوته بسیار دقیق و هنرمندانه پوشیده گردیده است.
فضای داخلی مسجد غدیر فلاحی مشهد مسجد کرمانی آرامگاه روضه خوان احمد جامی با پنج دهانه و زیربنای حدود ۱۸۲ مترمربع ،‌اجزا و عنصرها معماری دکوری شایان توجه و معتبری را درخود مکان داده میباشد
این سازه مشتمل برشاه نشینی بین ضلع چهار فضای خرد بنا شده در جرز ضخیم آن تحت عنوان «چله منزل» و محل پرستش انفرادی و اعتکاف در اضلاع شرقی و غربی میباشد.
دربخش فوقانی سطح های دیواره های این مسجد نیز کتیبه ای به خودکار شیوای ثلث مزین به سوره «یس» به چشم میخورد که در واقع طریق کتابت آن شبیه با کتیبه محراب میباشد.
در دهانه آخری واقع درمنتهاالیه شمالی و جنوبی فضای داخلی دربخش فوقانی کتیبه قرآنی، لوحه های مستطیل تکوین گچبری گردیده وجود داراست که موتیف های گیاهی دقیق آنان را مزین نموده است.
سراچه در مزار روحانی احمد جامی
امروزه فقط روش دسترسی به صحن مسجد بابا غدیر مشهد یا این که سرای خرد بعداز ورود به محوطه مزار، درگاهی میباشد که در بنای گنبد سپید تحت عنوان مسیر ارتباطی به‌این بخش و ابنیه همسایه آن تولید گردیده و براساس شواهد جان دار به آن «خانقاه سراچه» و مکتب فریومدی نیز اطلاق میشود.
سراچه فضایی معمولی و روح انگیز میباشد که در اضلاع شمالی و جنوبی آن حیاط های نادر پهنا جای دارد.
تراس جنوبی سراچه مستقیماً بوسیله دری چوبی که بربالای آن تزیینات کاشی سنتی وجود دارااست به درون گنبدخانه مزارمنتهی می‌گردد پیرامون این بخش مشمول طاقنمای آجری میباشد و حجره های دو طبقه، مؤید وجود بقایای معماری یک مکتب برای طلاب علم ها فقهی میباشد.
به این ترتیب می شود به این اعتقادوباور رسید که مکتب در مزار روحانی احمد جامی وجود فرنگی داشته میباشد، البته امروزه از آن مکتب با شوکت و خانقاه اثری وجود ندارد چون درتغییر مسجد بابا قدرت مشهد و تحولات تدریجی دسته از در میان رفته اند.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 184
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 37
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 48
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 38
  • بازدید ماه : 267
  • بازدید سال : 14146
  • بازدید کلی : 15744
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی