حرم کمال الملک در ضلع شمالی مقبـره عطار مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد با بتن دارای سلاح سازه و با زیربنای ۲۲ مترمربع تاسیس شده است.
آرامگاه کمالالملک شش ایوانچه مقعر دارااست که با پوشش کاشی معـرق بـه رنگ های لاجوردی ، سپید و … تزئین گردیدهاست. این سازه در نقشه از دو متر مربع تشکیلشده و تناسب یک بر دو را داراست.
در پیاده سازی بقاع کمال الملک برای هرواحد یعنی هر ضلع مربع در نما یک قوس در لحاظ دریافت شد که در چهار ضلع مستطیل شش قوس زده شـده میباشد ضمن این دوقطر هر مربع دو قوس دیگر تشکیل میدهند که از درون با هم تلاقی می نمایند.
پس چهار قوس هم از درون زده گردیده که جمعا ۱۰ قوس میگردد.
در بقعه کمال الملک ضلعهای مربع، در نما با یک قوس نیمدایره خود نمایی آدرس مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد مینمایند، وسعت سازه از قوسهایی متقاطع که بر روی قطرهای مربع زده گردیدهاند پدید آمده کهاین قوسهای متقاطع، «تاقهای چهاربخش» را که در معماری سنتی کشورایران بسیار چشم میشوند را تداعی مینمایند و احتمالاً منبع الهام طراح نیز بوده میباشد.
طراح آرامگاه کمال الملک ، با منفعتگیری خلّاقانه از قوس و با پیچشی که در ایدهی کلی آن ساخت و ساز کرده، به فیضای ظاهراً متعدد با هندسهای بغرنج دست یافته میباشد. این طرح نوآورانه، با بکارگیری بنای قالبای رزرو مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد بتنی انجام شدهاست
واکنش آنی قوس ها و پوشش آنها در صدر انواع هندسی مخروطی شکلی را بوجود آورده اند که ابتکاری میباشد هندسی و با تزئینات کاشی معرق روی آنان، معماری کاشان، یعنی محل نشـو و نمای کمال الملک، یاد آوری می گردد.
در بقاع کمال الملک، دو نوع قوس، چشم می گردد: ۱) شش قوس نیمدایرهی نما که نسبت دهانه به طول آن ها ۱ به ۲/۱ میباشد. ۲) چهار قوس متقاطع که بر روی قطرها چشم می گردند. همینطور در ذیل قوسهای مهم نما، از روبرو، دو قوس کوتاهخیس نیز وجود دارا هستند که در واقع، تلاقی قوسهای متقاطع میباشند.
وسعت کلی آرامگاه کمالالملک از قالبای سهبُعدی در محیط نتایج آمده میباشد که در یک جنبش قابل انعطاف، دو نوع قوس حافظه گردیده را به هم لینک می دهند.
این قوسها و پوشش آنها در صدر، گونه های هندسی مخروطیشکلی را بر آرامگاه کمال الملک به وجود آورده اند که ابتکاری هندسی بوده و نقطع ی عطف نوآوری معماری را در فایدهگیری از موادتشکیل دهنده معماری سنتی کشورایران، در ترکیبی تازه و موزون، نماد میدهد. دراین سازه، همانند آرامگاه خیام، هندسه، نقشی قابل توجه دارااست و لینک و پیوند عمیق این سازه را با نظام معماری اهل ایران، برقرار نموده است.
طول سنگ قبر در آرامگاه کمال الملک ، ۴۰ سانتیمتر شماره تلفن مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد اکه در ابتدا به صورت منشوری به طول ۲۰/۱متر درآمده میباشد.
سنگ روی مزار بقاع کمال الملک از دو نصیب مرتفع و خوابیده البته یک پارچه تراشیده شـده که روی بخش مرتفع رخ کمالالملک بصورت نقش پررنگ به وسیله آقای ابوالحسن صدیقی حجاری شدهاست.
این سازه، تلفیقی میباشد موزون از معماری سنتی و امروزی که به سیرتکاملای نمادین، طاق تویزه و تراس را در ذهن تداعی میکند.
مصالح به شغل رفته در بنای آرامگاه کمال الملک ، بتون، سنگ، کاشی و … است
تزیینات مستعمل برای آرامگاه کمال الملک، کاشی معرق میباشد که نقوش آنان بسیار هنرمندانه بر روی سطحهای منحنی نما بهشغل گرفته گردیدهاند و به سمت خط تقارن قوسها این نقوش خرد و خردخیس می گردند.
به گفتهی طراح؛ کاشی معرق، معماری کاشان یعنی محل تولد کمال الملک را یادآور میگردد.
نمای آرامگاه کمال الملک و تزیینات و همینطور رنگ کاشیها، هماهنگی فراوانی با آرامگاه عطار، که در کنار آن میباشد، داراست، به سیرتکاملای که شاید بازدیدکننده، در نگاه ابتدا، گمان نماید کهاین بناها بخشی از هم می باشند. طراح بقاع کمال الملک مدرس هوشنگ سیحون میباشد.
این حرم خوشگل در محیطی با مساحت بیست و هشت متر مربع با به کارگیری از کاشی کاری های فیروزه ای پیاده سازی و جاری ساختن شوید.
حرم کمال الملک در ضلع شمالی مقبـره عطار مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد با بتن دارای سلاح سازه و با زیربنای ۲۲ مترمربع تاسیس شده است.
آرامگاه کمالالملک شش ایوانچه مقعر دارااست که با پوشش کاشی معـرق بـه رنگ های لاجوردی ، سپید و … تزئین گردیدهاست. این سازه در نقشه از دو متر مربع تشکیلشده و تناسب یک بر دو را داراست.
در پیاده سازی بقاع کمال الملک برای هرواحد یعنی هر ضلع مربع در نما یک قوس در لحاظ دریافت شد که در چهار ضلع مستطیل شش قوس زده شـده میباشد ضمن این دوقطر هر مربع دو قوس دیگر تشکیل میدهند که از درون با هم تلاقی می نمایند.
پس چهار قوس هم از درون زده گردیده که جمعا ۱۰ قوس میگردد.
در بقعه کمال الملک ضلعهای مربع، در نما با یک قوس نیمدایره خود نمایی آدرس مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد مینمایند، وسعت سازه از قوسهایی متقاطع که بر روی قطرهای مربع زده گردیدهاند پدید آمده کهاین قوسهای متقاطع، «تاقهای چهاربخش» را که در معماری سنتی کشورایران بسیار چشم میشوند را تداعی مینمایند و احتمالاً منبع الهام طراح نیز بوده میباشد.
طراح آرامگاه کمال الملک ، با منفعتگیری خلّاقانه از قوس و با پیچشی که در ایدهی کلی آن ساخت و ساز کرده، به فیضای ظاهراً متعدد با هندسهای بغرنج دست یافته میباشد. این طرح نوآورانه، با بکارگیری بنای قالبای رزرو مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد بتنی انجام شدهاست
واکنش آنی قوس ها و پوشش آنها در صدر انواع هندسی مخروطی شکلی را بوجود آورده اند که ابتکاری میباشد هندسی و با تزئینات کاشی معرق روی آنان، معماری کاشان، یعنی محل نشـو و نمای کمال الملک، یاد آوری می گردد.
در بقاع کمال الملک، دو نوع قوس، چشم می گردد: ۱) شش قوس نیمدایرهی نما که نسبت دهانه به طول آن ها ۱ به ۲/۱ میباشد. ۲) چهار قوس متقاطع که بر روی قطرها چشم می گردند. همینطور در ذیل قوسهای مهم نما، از روبرو، دو قوس کوتاهخیس نیز وجود دارا هستند که در واقع، تلاقی قوسهای متقاطع میباشند.
وسعت کلی آرامگاه کمالالملک از قالبای سهبُعدی در محیط نتایج آمده میباشد که در یک جنبش قابل انعطاف، دو نوع قوس حافظه گردیده را به هم لینک می دهند.
این قوسها و پوشش آنها در صدر، گونه های هندسی مخروطیشکلی را بر آرامگاه کمال الملک به وجود آورده اند که ابتکاری هندسی بوده و نقطع ی عطف نوآوری معماری را در فایدهگیری از موادتشکیل دهنده معماری سنتی کشورایران، در ترکیبی تازه و موزون، نماد میدهد. دراین سازه، همانند آرامگاه خیام، هندسه، نقشی قابل توجه دارااست و لینک و پیوند عمیق این سازه را با نظام معماری اهل ایران، برقرار نموده است.
طول سنگ قبر در آرامگاه کمال الملک ، ۴۰ سانتیمتر شماره تلفن مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد اکه در ابتدا به صورت منشوری به طول ۲۰/۱متر درآمده میباشد.
سنگ روی مزار بقاع کمال الملک از دو نصیب مرتفع و خوابیده البته یک پارچه تراشیده شـده که روی بخش مرتفع رخ کمالالملک بصورت نقش پررنگ به وسیله آقای ابوالحسن صدیقی حجاری شدهاست.
این سازه، تلفیقی میباشد موزون از معماری سنتی و امروزی که به سیرتکاملای نمادین، طاق تویزه و تراس را در ذهن تداعی میکند.
مصالح به شغل رفته در بنای آرامگاه کمال الملک ، بتون، سنگ، کاشی و … است
تزیینات مستعمل برای آرامگاه کمال الملک، کاشی معرق میباشد که نقوش آنان بسیار هنرمندانه بر روی سطحهای منحنی نما بهشغل گرفته گردیدهاند و به سمت خط تقارن قوسها این نقوش خرد و خردخیس می گردند.
به گفتهی طراح؛ کاشی معرق، معماری کاشان یعنی محل تولد کمال الملک را یادآور میگردد.
نمای آرامگاه کمال الملک و تزیینات و همینطور رنگ کاشیها، هماهنگی فراوانی با آرامگاه عطار، که در کنار آن میباشد، داراست، به سیرتکاملای که شاید بازدیدکننده، در نگاه ابتدا، گمان نماید کهاین بناها بخشی از هم می باشند. طراح بقاع کمال الملک مدرس هوشنگ سیحون میباشد.
این حرم خوشگل در محیطی با مساحت بیست و هشت متر مربع با به کارگیری از کاشی کاری های فیروزه ای پیاده سازی و جاری ساختن شوید.