یکیاز عناصرقدیم معماری اهل ایران میباشد مسجد غدیر بلوار معلم مشهد که به طور بی آلایش از تاقی تشکیلشده که یک طرف آن گشوده میباشد. رفته رفته تراس در مسجد اهل ایران تحت عنوان نماد مشخصه مسجد به مدل اهل ایران شناخته گردیدهاست و مساجد کشور ایران معمولا از یک تا چهار ایوانه از هم متمایز میباشند.
ایوانها را در نزدیکی صحن یا این که ایوان مسجد اعمال می نمایند که خویش ساختوساز سلسله مراتب می نماید برای ورود به شبستان ها که محل اساسی عبادت میباشد، سوابق بنایی واسطه در بین صحن و باطن سازه به اسم حیاط که به پیش از اسلام و به اشکانیان و ساسانیان گشوده می شود و از لحاظ کارکردی، این فضای خالص اهل ایران، نقش واسطه در بین باطن و برون سوزوسرما و گرما، فروغ و روشنایی و ظلمات جاری ساختن می نماید.
این دور و اطراف، فضای مسجد غدیر فلاحی مشهد تعقل و مشاجره مسلمین بعداز نماز، تماشای صحن و پندار بازهد در فقیه خلقت میباشد. تراس های مسجد اهل ایران دارنده تزئنات متنوعی می باشند به عنوان مثال مقرنس که در صدر به طور معمولی انجام میشده اما رفته رفته به صورت بی نقص تری در آمد، هر تعدادی که کاربرد مقرنس در بعد از ظهر سلوقی در بعد از ظهر سلجوقی متداول بوده و لیکن نقط ی اوج آن در بعدازظهر ایلخانان میباشد.
معمولا مقرنس کاری را با خشت یا این که کاشیکاری تزیین می نمایند. این مقرنس ها جلوه های دنیوی نور و روشنایی خدایی میباشند که از بالای تراس ها و محراب ها به طور ستاره معلق گردیده اند.
مناره
مناره یک کدام از عنصرها کالبدی ویژه در بناهای مذهبی اسلامی میباشد که پیشینه ای دیرین در معماری پیش از اسلام داشته میباشد. این عنصر در زمان تاریخ و درپی فهم و شعور آدم از معنی و همینطور در مخلوط با الگوهای معماری مرز و بوم های گوناگون ، اشکالی گوناگون یافته و با اهدافی متعدد آیتم به کار گیری قرار گرفته مسجد بابا غدیر مشهد میباشد.
در معماری اسلامی نیز استعمال از عنصر منار عنایت دور از شوخی یافته میباشد تا جایی کهاین عنصر در کنار گنبد و سردر، تحت عنوان مهمترین و مرسوم ترین آرم های شهری جهت معرفی مسجد اهل ایران و راءس شهر سلامی آیتم استعمال قرار گرفته اند. منار خلال آنکه به صورت سنتی جای اذان اعلام کردن میباشد، آرم و موعظه میباشد شهری، اشاره به هدایتی میباشد آسمانی با علامت زمینی، تحت عنوان شاخص و محل تکرار اسماء الهی و آسمانی میباشد.
صورت نمادی منار القای مفاهیم بزرگی و دوباره و عظمت مسجد بابا قدرت مشهد را در ذهن میرساند که گاه علل سیاسی نیز داشته میباشد.
یکیاز عناصرقدیم معماری اهل ایران میباشد مسجد غدیر بلوار معلم مشهد که به طور بی آلایش از تاقی تشکیلشده که یک طرف آن گشوده میباشد. رفته رفته تراس در مسجد اهل ایران تحت عنوان نماد مشخصه مسجد به مدل اهل ایران شناخته گردیدهاست و مساجد کشور ایران معمولا از یک تا چهار ایوانه از هم متمایز میباشند.
ایوانها را در نزدیکی صحن یا این که ایوان مسجد اعمال می نمایند که خویش ساختوساز سلسله مراتب می نماید برای ورود به شبستان ها که محل اساسی عبادت میباشد، سوابق بنایی واسطه در بین صحن و باطن سازه به اسم حیاط که به پیش از اسلام و به اشکانیان و ساسانیان گشوده می شود و از لحاظ کارکردی، این فضای خالص اهل ایران، نقش واسطه در بین باطن و برون سوزوسرما و گرما، فروغ و روشنایی و ظلمات جاری ساختن می نماید.
این دور و اطراف، فضای مسجد غدیر فلاحی مشهد تعقل و مشاجره مسلمین بعداز نماز، تماشای صحن و پندار بازهد در فقیه خلقت میباشد. تراس های مسجد اهل ایران دارنده تزئنات متنوعی می باشند به عنوان مثال مقرنس که در صدر به طور معمولی انجام میشده اما رفته رفته به صورت بی نقص تری در آمد، هر تعدادی که کاربرد مقرنس در بعد از ظهر سلوقی در بعد از ظهر سلجوقی متداول بوده و لیکن نقط ی اوج آن در بعدازظهر ایلخانان میباشد.
معمولا مقرنس کاری را با خشت یا این که کاشیکاری تزیین می نمایند. این مقرنس ها جلوه های دنیوی نور و روشنایی خدایی میباشند که از بالای تراس ها و محراب ها به طور ستاره معلق گردیده اند.
مناره
مناره یک کدام از عنصرها کالبدی ویژه در بناهای مذهبی اسلامی میباشد که پیشینه ای دیرین در معماری پیش از اسلام داشته میباشد. این عنصر در زمان تاریخ و درپی فهم و شعور آدم از معنی و همینطور در مخلوط با الگوهای معماری مرز و بوم های گوناگون ، اشکالی گوناگون یافته و با اهدافی متعدد آیتم به کار گیری قرار گرفته مسجد بابا غدیر مشهد میباشد.
در معماری اسلامی نیز استعمال از عنصر منار عنایت دور از شوخی یافته میباشد تا جایی کهاین عنصر در کنار گنبد و سردر، تحت عنوان مهمترین و مرسوم ترین آرم های شهری جهت معرفی مسجد اهل ایران و راءس شهر سلامی آیتم استعمال قرار گرفته اند. منار خلال آنکه به صورت سنتی جای اذان اعلام کردن میباشد، آرم و موعظه میباشد شهری، اشاره به هدایتی میباشد آسمانی با علامت زمینی، تحت عنوان شاخص و محل تکرار اسماء الهی و آسمانی میباشد.
صورت نمادی منار القای مفاهیم بزرگی و دوباره و عظمت مسجد بابا قدرت مشهد را در ذهن میرساند که گاه علل سیاسی نیز داشته میباشد.