loading...

بهترین مرجع مسجد غدیر باباعلی مشهد

بازدید : 14
دوشنبه 7 آذر 1401 زمان : 15:48

آزادی مذهبی و گشاده رویی مسلمانان یکی از مهمترین عوامل پذیرش اسلام توسط ایرانیان بود. شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد اسلام و مسلمانان به آزادی عقیده و مذهب احترام می گذارند و مخالف تحمیل دین به دیگران هستند. مسلمانان با تکیه بر اندیشه «لا اکراه فی الدین کد تابعین الرشد و نسخ» (بقره: 256)، هیچکس را به زور و ناخوشایند به پذیرش دین اسلام وادار نکردند. برعکس این عمل را زشت می دانند.
مسلمانان در مناطقی که فتح کردند به کفار اجازه دادند اسلام بیاورند. طبق موازین اسلامی، پیروان سایر ادیان نیز می توانند با پرداخت مالیات سالیانه معینی به عنوان جزیه، در دین سابق خود باقی بمانند. این گروه موسوم به «اهل ذمه» با محدودیت هایی با آزادی و امنیت کامل اجازه یافتند که در مناطق مسلمان نشین به ادای دین و آداب و رسوم خود بپردازند. همچنین زیارتگاه ها و زیارتگاه های آنان مورد احترام جامعه اسلامی بود. ذمه نه تنها از آزادی اسلام برخوردار بود، بلکه از سخاوت، مهربانی و سخاوت مسلمانان نیز بهره می برد. در کنار این آزادی ها و حقوق، باید از قوانین و مقررات خاصی تبعیت کنند.
قوانین حفظ دین و اعتقاد به پرداخت جزیه به تدریج بسیاری از اهل ذمه را به سمت اسلام سوق داد. کسانی که در اولین برخورد با اسلام، جزیه را به پذیرش اسلام برگزیدند، با آموختن مبانی حسنه اسلام و هماهنگی عقاید اسلامی با اعتقادات خود، به تدریج جذب این دین شدند. در قرن دوم هجری به جز عده معدودی، عوام دین اسلام را پذیرفتند.
منافع اجتماعی و اقتصادی
مسلمانان در تبلیغ و تبلیغ اسلام سنگ تمام گذاشته و به همین دلیل امکانات فراوانی در اختیار پیروان این دین قرار گرفته است. گرویدن به اسلام، علاوه بر برخورداری از برخی امتیازات اجتماعی (مانند آزادی ازدواج با زنان مسلمان، آزادی حمل اسلحه و پوشیدن لباس عمومی) فرد را از پرداخت جیه معاف می کند.
به احتمال زیاد این اقدامات و مزایای اقتصادی و اجتماعی پذیرش دین جدید، آن‌هایی بوده است که دهقانان را تشویق می‌کند که بدون مقاومت چشمگیر در برابر ارتش اسلام تسلیم شوند و تمایل بیشتری برای پذیرش دین جدید نشان دهند. صنعتگران، پیشه وران، کشاورزان و عموماً طبقات پایین و متوسط جامعه که بیشتر تحت مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد فشار بودند، اسلام را با رغبت بیشتری پذیرفتند. ریچارد بولت خاطرنشان می‌کند که در میان بخش‌های مختلف اجتماعی ایران (در دوره امویان)، دو گروه از اسیران جنگی و افراد طبقات پایین جامعه بیشترین تمایل را به اسلام داشتند. موضوع مالکیت زمین های کشاورزی بسیاری از کشاورزان را به سوی اسلام کشانده است. زیرا این دسته های فرودست خود صاحب زمین شدند و مالیات بسیار ناچیزی از مالکیت زمین پرداختند که با مالیات دوران ساسانیان قابل مقایسه نبود.
دبیراس و مستوفیان نیز گروهی بودند که برای حفظ مناصب خود در حکومت کشور به سرعت به مسلمانان پیروز روی آوردند و اسلام را پذیرفتند. در مرحله بعد، بازرگانان و بازرگانانی هستند که به نوعی خود را با شرایط جدید وفق می دهند. با گسترش فتوحات مسلمانان، سرزمین های اسلامی شکوفا شد و آداب و رسوم آدرس مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد مدنی و تجاری اسلامی نیز به نفع صنعتگران و بازرگانان بود. در این میان فقه زرتشتی آنها را دچار مشکل می کند.
در پایان باید به چیزی اشاره کرد که بیانگر عشق ایرانیان به اسلام واقعی است. روند پذیرش اسلام در میان ایرانیان تا پایان عصر خلفای رشیدانی (40 میلادی) اهمیت داشت، اما پس از آن با روی کار آمدن خلفای اموی، این روند کند شد. ایرانیان پذیرای اسلام بودند که اصول ارزشمندی مانند برابری، عدالت و غیره را مورد بحث قرار می داد. اما زمانی که بنی امیه بر رأس دستگاه خلافت تکیه زدند و خلافت را به سلطنت تبدیل کردند و شعارهای جاهلی مانند برتری اعراب بر غیر عجمی ها را زنده کردند، روح آزاداندیشی ایران دیگر نمی توانست چنین چیزی را بپذیرد. حکومت و مذهب تحریف شده سیاست نادرست و جاهلانه خلفای بنی امیه در مسائل سیاسی و اداری و رفتار نامناسب سرداران و ارتش خلافت اموی (با تاکید بر گرایش قومی و نه اسلامی) باعث گرایش روزافزون رزرو مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد ایرانیان به اسلام شد که ادامه یافت. تا اینکه تصرف خراسان ضعیف شد. به همین دلیل، مردم مناطقی مانند ماوراءالنهر که اسلام در زمان خلافت اموی بر آنها فتح کرد، مدت ها به عقاید و سنت های قدیمی خود پایبند بودند و بسیار دیر به اسلام گرویدند.
نتایج
اسلام از شبه جزیره عربستان سرچشمه گرفت، اما به همین جا ختم نشد و آموزه های شماره تلفن مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد حیات بخش در مدت کوتاهی در سراسر جهان از جمله ایران گسترش یافت. جامعه ایرانی فاسد از درون، به ویژه دینی و فرهنگی، منتظر دینی است که در صورت پایبندی به آن، آنان را از اسارت دین زرتشتی که جامعه را مخدوش و منحرف می کند، نجات دهد. و ستم اقتصادی اشراف و موبدان ساسانی. با ظهور اسلام این انتظار برآورده شد. تعلیم انسانیت، اندیشه های نو و دعوت به سایر مکاتب حیات بخش اسلام، به ویژه عدالت خواهی و عدالت خواهی، شور و شوق اسلام را در میان مردم تشنه عدالت اجتماعی ایران دو چندان کرده است. این عوامل در کنار عناصر دیگری از جمله سادگی و پاکی، تساهل در برابر منافع اجتماعی و اقتصادی اسلام، باعث شد این شریعت مقدس در مدت کوتاهی در دل مردم ایران جا بیفتد و بدین ترتیب ایران یک امپراتوری بزرگ باستانی باشد. جزء دارالاسلام محسوب می شود

آزادی مذهبی و گشاده رویی مسلمانان یکی از مهمترین عوامل پذیرش اسلام توسط ایرانیان بود. شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد اسلام و مسلمانان به آزادی عقیده و مذهب احترام می گذارند و مخالف تحمیل دین به دیگران هستند. مسلمانان با تکیه بر اندیشه «لا اکراه فی الدین کد تابعین الرشد و نسخ» (بقره: 256)، هیچکس را به زور و ناخوشایند به پذیرش دین اسلام وادار نکردند. برعکس این عمل را زشت می دانند.
مسلمانان در مناطقی که فتح کردند به کفار اجازه دادند اسلام بیاورند. طبق موازین اسلامی، پیروان سایر ادیان نیز می توانند با پرداخت مالیات سالیانه معینی به عنوان جزیه، در دین سابق خود باقی بمانند. این گروه موسوم به «اهل ذمه» با محدودیت هایی با آزادی و امنیت کامل اجازه یافتند که در مناطق مسلمان نشین به ادای دین و آداب و رسوم خود بپردازند. همچنین زیارتگاه ها و زیارتگاه های آنان مورد احترام جامعه اسلامی بود. ذمه نه تنها از آزادی اسلام برخوردار بود، بلکه از سخاوت، مهربانی و سخاوت مسلمانان نیز بهره می برد. در کنار این آزادی ها و حقوق، باید از قوانین و مقررات خاصی تبعیت کنند.
قوانین حفظ دین و اعتقاد به پرداخت جزیه به تدریج بسیاری از اهل ذمه را به سمت اسلام سوق داد. کسانی که در اولین برخورد با اسلام، جزیه را به پذیرش اسلام برگزیدند، با آموختن مبانی حسنه اسلام و هماهنگی عقاید اسلامی با اعتقادات خود، به تدریج جذب این دین شدند. در قرن دوم هجری به جز عده معدودی، عوام دین اسلام را پذیرفتند.
منافع اجتماعی و اقتصادی
مسلمانان در تبلیغ و تبلیغ اسلام سنگ تمام گذاشته و به همین دلیل امکانات فراوانی در اختیار پیروان این دین قرار گرفته است. گرویدن به اسلام، علاوه بر برخورداری از برخی امتیازات اجتماعی (مانند آزادی ازدواج با زنان مسلمان، آزادی حمل اسلحه و پوشیدن لباس عمومی) فرد را از پرداخت جیه معاف می کند.
به احتمال زیاد این اقدامات و مزایای اقتصادی و اجتماعی پذیرش دین جدید، آن‌هایی بوده است که دهقانان را تشویق می‌کند که بدون مقاومت چشمگیر در برابر ارتش اسلام تسلیم شوند و تمایل بیشتری برای پذیرش دین جدید نشان دهند. صنعتگران، پیشه وران، کشاورزان و عموماً طبقات پایین و متوسط جامعه که بیشتر تحت مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد فشار بودند، اسلام را با رغبت بیشتری پذیرفتند. ریچارد بولت خاطرنشان می‌کند که در میان بخش‌های مختلف اجتماعی ایران (در دوره امویان)، دو گروه از اسیران جنگی و افراد طبقات پایین جامعه بیشترین تمایل را به اسلام داشتند. موضوع مالکیت زمین های کشاورزی بسیاری از کشاورزان را به سوی اسلام کشانده است. زیرا این دسته های فرودست خود صاحب زمین شدند و مالیات بسیار ناچیزی از مالکیت زمین پرداختند که با مالیات دوران ساسانیان قابل مقایسه نبود.
دبیراس و مستوفیان نیز گروهی بودند که برای حفظ مناصب خود در حکومت کشور به سرعت به مسلمانان پیروز روی آوردند و اسلام را پذیرفتند. در مرحله بعد، بازرگانان و بازرگانانی هستند که به نوعی خود را با شرایط جدید وفق می دهند. با گسترش فتوحات مسلمانان، سرزمین های اسلامی شکوفا شد و آداب و رسوم آدرس مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد مدنی و تجاری اسلامی نیز به نفع صنعتگران و بازرگانان بود. در این میان فقه زرتشتی آنها را دچار مشکل می کند.
در پایان باید به چیزی اشاره کرد که بیانگر عشق ایرانیان به اسلام واقعی است. روند پذیرش اسلام در میان ایرانیان تا پایان عصر خلفای رشیدانی (40 میلادی) اهمیت داشت، اما پس از آن با روی کار آمدن خلفای اموی، این روند کند شد. ایرانیان پذیرای اسلام بودند که اصول ارزشمندی مانند برابری، عدالت و غیره را مورد بحث قرار می داد. اما زمانی که بنی امیه بر رأس دستگاه خلافت تکیه زدند و خلافت را به سلطنت تبدیل کردند و شعارهای جاهلی مانند برتری اعراب بر غیر عجمی ها را زنده کردند، روح آزاداندیشی ایران دیگر نمی توانست چنین چیزی را بپذیرد. حکومت و مذهب تحریف شده سیاست نادرست و جاهلانه خلفای بنی امیه در مسائل سیاسی و اداری و رفتار نامناسب سرداران و ارتش خلافت اموی (با تاکید بر گرایش قومی و نه اسلامی) باعث گرایش روزافزون رزرو مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد ایرانیان به اسلام شد که ادامه یافت. تا اینکه تصرف خراسان ضعیف شد. به همین دلیل، مردم مناطقی مانند ماوراءالنهر که اسلام در زمان خلافت اموی بر آنها فتح کرد، مدت ها به عقاید و سنت های قدیمی خود پایبند بودند و بسیار دیر به اسلام گرویدند.
نتایج
اسلام از شبه جزیره عربستان سرچشمه گرفت، اما به همین جا ختم نشد و آموزه های شماره تلفن مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد حیات بخش در مدت کوتاهی در سراسر جهان از جمله ایران گسترش یافت. جامعه ایرانی فاسد از درون، به ویژه دینی و فرهنگی، منتظر دینی است که در صورت پایبندی به آن، آنان را از اسارت دین زرتشتی که جامعه را مخدوش و منحرف می کند، نجات دهد. و ستم اقتصادی اشراف و موبدان ساسانی. با ظهور اسلام این انتظار برآورده شد. تعلیم انسانیت، اندیشه های نو و دعوت به سایر مکاتب حیات بخش اسلام، به ویژه عدالت خواهی و عدالت خواهی، شور و شوق اسلام را در میان مردم تشنه عدالت اجتماعی ایران دو چندان کرده است. این عوامل در کنار عناصر دیگری از جمله سادگی و پاکی، تساهل در برابر منافع اجتماعی و اقتصادی اسلام، باعث شد این شریعت مقدس در مدت کوتاهی در دل مردم ایران جا بیفتد و بدین ترتیب ایران یک امپراتوری بزرگ باستانی باشد. جزء دارالاسلام محسوب می شود

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 184
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 89
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 48
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 90
  • بازدید ماه : 319
  • بازدید سال : 14198
  • بازدید کلی : 15796
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی