براساس اطلاعات دردسترس نمیقدرت مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد سیرتکاملهای تدفینی ذکرشده را مشخصاً به مجموعه خاصی منسوب کرد، البته بر مبنای آموزههای مدرسه زرتشت از نهی کردن دفن اجساد بهمراد نیالودن آبوخاک آگاهیم؛ براین اساس سیرتکاملهای تدفینی بهشکل استخواندان، حاکی از وجود باورهای زرتشتی در اینشیوه تشییع جنازه میباشد که بیشتر نیز بهشکل صخرهای گزارش گردیدهاست.
محققین دانش گاه آدرس مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد هنر اصفهان درپی آوردهاند: «تراکم و تمرکز قبور صخرهای در قلب امپراتوری، یعنی استان عجم، میتواند حاکی از سکو اجتماعی ساکنان خویش باشد. می بایست اعتنا داشت که اقلیمهای متعدد، همواره نحوههای مراسمتدفین مرتبط باخویش را ساخت و ساز مینماید. به طور طبیعیً در بخشها مرتفع و صخرهای، قبور سنگی تعدد بیشتری نسبت به دیگر جای ها داشته میباشد؛ براین اساس حیث، در عجم ساسانی سه ادله عمده در تولید نوع قبر مؤثر بوده میباشد: جايگاه اجتماعی شخص متوفی، اقلیتهای مذهبی، موقعیت اقلیمی».
درواقع، به استدلال اینکه این خطه خاستگاه صورتگیری و اقتداریابی ساسانیان بوده، مسلماً نسبت به دیگر نقاط امپراتوری کارها تدفینی هم خوانی بیشتری با ایدئولوژیهای حکومتی داشته میباشد؛ از سوی دیگر هرچه از راس حکومت مسافت بگیریم با تشییعجنازههای متنوعتری مواجه هستیم.
نظری و همکارش درین رزرو مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد تفحص اعتقاددارند: «درخصوص با پراکندگی این تشییع جنازهها در گستره امپراتوری، دادههای متفاوتی گزارش گردیدهاست؛ بهاستثنای تراکم قبور صخرهای در استان عجم و گزارشات منتشرشده از استخواندانهای بهدستآمده در آسیای مرکزی، گونه های دیگر تشییعجنازهها در سرتاسر امپراتوری بهشکل دور از هم شناسایی و گزارش گردیدهاند. به لحاظ میبرسد، روش تشییع جنازه با استودان در غرب امپراتوری اشاعه چندانی نداشته میباشد. البته درهرصورت اعمال رسیدگیها و جستجوهای شماره تلفن مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد باستانشناسی وسیعخیس، داده ها بیشتری درزمینه سنتها و آداب تدفینی عصر ساسانی آشکار میسازد».
براساس اطلاعات دردسترس نمیقدرت مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد سیرتکاملهای تدفینی ذکرشده را مشخصاً به مجموعه خاصی منسوب کرد، البته بر مبنای آموزههای مدرسه زرتشت از نهی کردن دفن اجساد بهمراد نیالودن آبوخاک آگاهیم؛ براین اساس سیرتکاملهای تدفینی بهشکل استخواندان، حاکی از وجود باورهای زرتشتی در اینشیوه تشییع جنازه میباشد که بیشتر نیز بهشکل صخرهای گزارش گردیدهاست.
محققین دانش گاه آدرس مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد هنر اصفهان درپی آوردهاند: «تراکم و تمرکز قبور صخرهای در قلب امپراتوری، یعنی استان عجم، میتواند حاکی از سکو اجتماعی ساکنان خویش باشد. می بایست اعتنا داشت که اقلیمهای متعدد، همواره نحوههای مراسمتدفین مرتبط باخویش را ساخت و ساز مینماید. به طور طبیعیً در بخشها مرتفع و صخرهای، قبور سنگی تعدد بیشتری نسبت به دیگر جای ها داشته میباشد؛ براین اساس حیث، در عجم ساسانی سه ادله عمده در تولید نوع قبر مؤثر بوده میباشد: جايگاه اجتماعی شخص متوفی، اقلیتهای مذهبی، موقعیت اقلیمی».
درواقع، به استدلال اینکه این خطه خاستگاه صورتگیری و اقتداریابی ساسانیان بوده، مسلماً نسبت به دیگر نقاط امپراتوری کارها تدفینی هم خوانی بیشتری با ایدئولوژیهای حکومتی داشته میباشد؛ از سوی دیگر هرچه از راس حکومت مسافت بگیریم با تشییعجنازههای متنوعتری مواجه هستیم.
نظری و همکارش درین رزرو مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد تفحص اعتقاددارند: «درخصوص با پراکندگی این تشییع جنازهها در گستره امپراتوری، دادههای متفاوتی گزارش گردیدهاست؛ بهاستثنای تراکم قبور صخرهای در استان عجم و گزارشات منتشرشده از استخواندانهای بهدستآمده در آسیای مرکزی، گونه های دیگر تشییعجنازهها در سرتاسر امپراتوری بهشکل دور از هم شناسایی و گزارش گردیدهاند. به لحاظ میبرسد، روش تشییع جنازه با استودان در غرب امپراتوری اشاعه چندانی نداشته میباشد. البته درهرصورت اعمال رسیدگیها و جستجوهای شماره تلفن مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد باستانشناسی وسیعخیس، داده ها بیشتری درزمینه سنتها و آداب تدفینی عصر ساسانی آشکار میسازد».