طبق نوشته های ابن بطوطه جهانگرد مراکشی مردمی مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد که به زیارت سعدیه می آمدند جامه های خویش را در آبگینه مرمری آنجا می شستند و معتقد بودند کهاین آب شفابخش میباشد.
در اوایل زمانه قاجار یکیاز علمای شیراز فتوای تخریب و شکستن سنگ قبر سعدی را بخشید آن هم به انگیزه سنی مذهب بودن سعدی که خوشبختانه برنده نشد.
از سال 1387 سکه های برنزی 50 تومانی آدرس مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد مزین به نقش سعدیه شد و از سال 1389 اسکناس های 10 هزار تومانی هم با تصویر آرامگاه سعدی چاپ شدند.
440 سال قبلی یعقوب ذوالقدر خانقاه و آرامگاه سعدی را ویران کرد و 189 سال بعداز این واقع عمارتی در خور روضه خوان به فرمان کرم خان زند ساخته شد.
جستجوی الگوهای تاریخی برای پیاده سازی رزرو مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد آرامگاه سعدی با محاسبه داده های کالبدی و کارکردی و معنایی آرامگاه های مربوط به عصر هنگامی (عصر ایلخانی) ، مکانی (شیراز) شخصیتی (عارف – شعر سرا)، انجام یافته میباشد. فیض این بررسی الگوی پیاده سازی آرامگاهی زیارتی یادمانی از نوع مذهبی را ارائه می نماید که از هیبت و مصالح معماری شیراز و زمان ایلخانی اثر می پذیرد و در انطباق با ریشه های فرهنگی بستر وقتی و مکانی خویش صورت میگیرد . آرامگاه روضه خوان مشرف الدین بن مصلح الدین سعدی شیرازی در تاریخ 20 آبان 1353 به شماره تصویب 1010.3 در انجمن اثرها ملی به تصویب شماره تلفن مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد رسیده میباشد.
طبق نوشته های ابن بطوطه جهانگرد مراکشی مردمی مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد که به زیارت سعدیه می آمدند جامه های خویش را در آبگینه مرمری آنجا می شستند و معتقد بودند کهاین آب شفابخش میباشد.
در اوایل زمانه قاجار یکیاز علمای شیراز فتوای تخریب و شکستن سنگ قبر سعدی را بخشید آن هم به انگیزه سنی مذهب بودن سعدی که خوشبختانه برنده نشد.
از سال 1387 سکه های برنزی 50 تومانی آدرس مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد مزین به نقش سعدیه شد و از سال 1389 اسکناس های 10 هزار تومانی هم با تصویر آرامگاه سعدی چاپ شدند.
440 سال قبلی یعقوب ذوالقدر خانقاه و آرامگاه سعدی را ویران کرد و 189 سال بعداز این واقع عمارتی در خور روضه خوان به فرمان کرم خان زند ساخته شد.
جستجوی الگوهای تاریخی برای پیاده سازی رزرو مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد آرامگاه سعدی با محاسبه داده های کالبدی و کارکردی و معنایی آرامگاه های مربوط به عصر هنگامی (عصر ایلخانی) ، مکانی (شیراز) شخصیتی (عارف – شعر سرا)، انجام یافته میباشد. فیض این بررسی الگوی پیاده سازی آرامگاهی زیارتی یادمانی از نوع مذهبی را ارائه می نماید که از هیبت و مصالح معماری شیراز و زمان ایلخانی اثر می پذیرد و در انطباق با ریشه های فرهنگی بستر وقتی و مکانی خویش صورت میگیرد . آرامگاه روضه خوان مشرف الدین بن مصلح الدین سعدی شیرازی در تاریخ 20 آبان 1353 به شماره تصویب 1010.3 در انجمن اثرها ملی به تصویب شماره تلفن مسجد غدیر باباعلی ارشاد مشهد رسیده میباشد.