جایگاه ابراهیم
مراد سنگی میباشد که می گویند حضرت ابراهیم هنگام نوسازی کعبه، تحت پای خویش گذاشته تا دستش به بخش بالای دیوار رسد. به نقلی، این سنگ قبل از اسلام داخل کعبه بود؛ اما زمانی آیه «وَاتَّخِذُوا مِنْ مَقامِ إِبْنحوهِیمَ مُصَلًّی» نازل شد، به امر رسول اکرم (صلیاللهعلیهوآله) آن را از کعبه خارج آورده در پیرامون مسجد غدیر بلوار معلم مشهد کعبه نهادند.
حجر اسماعیل
حِجْرِ اسماعیل؛ فضای در بین کعبه و دیواری نیمدایره را گویند که از یال شمالی کعبه (رکن عراقی) تا یال غربی آن (رکن شامی) امتداد دارد. اسم دیگر آن حطیم هست و بعضی نیز آن را حظیره خواندهاند. پس از آنکه حضرت ابراهیم (علیه السلام) و هاجر و فرزند شیرخوارشان اسماعیل به وادی مکه رسیدند، با راهنمایی جبرئیل در موضع کنونی حجر ساکن شدند. آن گاه هاجر و اسماعیل، همدم با گوسفندانشان، در همین جای و در سایبانی که با چوب درخت ساختند، سکونت گزیدند. هاجر و اسماعیل هر دو بعداز وفات در همین جای دفن شدند. حجر مسجد غدیر فلاحی مشهد اسماعیل از فرصت قبل از اسلام گزینه احترام و تقدیس بود. نبی اکرم (صلیاللهعلیهوآله) نیز، پس از بعثت، در حجر اسماعیل میگرد هم آیی و خلال عبادت و خواندن قرآن، به سؤالات عموم جواب می بخشید. به نظر دارای شهرت فقهای امامی، به استناد روایات دارای اعتبار، حجر اسماعیل جزء کعبه وجود ندارد.
حطیم
حد فاصل میان رکن حجرالاسود و درِ کعبه را حطیم گویند و در احادیث آمده که شایسته ترین جای در مسجدالحرام مسجد بابا غدیر مشهد می باشد. استدلال اسمگذاری آن به حطیم این میباشد که عموم در آن عده میشوند و به یکدیگر فشار میآورند.
زمزم
چاه آبی رنگ در قسمت شرقی مسجدالحرام میباشد که آن را بئر زمزم، چاه اسماعیل، حفیرة عبدالمطلب، شفاء سُقم، عافیه، مَیمونه، طُعم، بَرکة و بَرّة می خوانند. مسجد بابا قدرت مشهد چاه در اطراف مقام ابراهیم و نزدیک به هجده متری کعبه و در زیرزمین قرار دارد.
جایگاه ابراهیم
مراد سنگی میباشد که می گویند حضرت ابراهیم هنگام نوسازی کعبه، تحت پای خویش گذاشته تا دستش به بخش بالای دیوار رسد. به نقلی، این سنگ قبل از اسلام داخل کعبه بود؛ اما زمانی آیه «وَاتَّخِذُوا مِنْ مَقامِ إِبْنحوهِیمَ مُصَلًّی» نازل شد، به امر رسول اکرم (صلیاللهعلیهوآله) آن را از کعبه خارج آورده در پیرامون مسجد غدیر بلوار معلم مشهد کعبه نهادند.
حجر اسماعیل
حِجْرِ اسماعیل؛ فضای در بین کعبه و دیواری نیمدایره را گویند که از یال شمالی کعبه (رکن عراقی) تا یال غربی آن (رکن شامی) امتداد دارد. اسم دیگر آن حطیم هست و بعضی نیز آن را حظیره خواندهاند. پس از آنکه حضرت ابراهیم (علیه السلام) و هاجر و فرزند شیرخوارشان اسماعیل به وادی مکه رسیدند، با راهنمایی جبرئیل در موضع کنونی حجر ساکن شدند. آن گاه هاجر و اسماعیل، همدم با گوسفندانشان، در همین جای و در سایبانی که با چوب درخت ساختند، سکونت گزیدند. هاجر و اسماعیل هر دو بعداز وفات در همین جای دفن شدند. حجر مسجد غدیر فلاحی مشهد اسماعیل از فرصت قبل از اسلام گزینه احترام و تقدیس بود. نبی اکرم (صلیاللهعلیهوآله) نیز، پس از بعثت، در حجر اسماعیل میگرد هم آیی و خلال عبادت و خواندن قرآن، به سؤالات عموم جواب می بخشید. به نظر دارای شهرت فقهای امامی، به استناد روایات دارای اعتبار، حجر اسماعیل جزء کعبه وجود ندارد.
حطیم
حد فاصل میان رکن حجرالاسود و درِ کعبه را حطیم گویند و در احادیث آمده که شایسته ترین جای در مسجدالحرام مسجد بابا غدیر مشهد می باشد. استدلال اسمگذاری آن به حطیم این میباشد که عموم در آن عده میشوند و به یکدیگر فشار میآورند.
زمزم
چاه آبی رنگ در قسمت شرقی مسجدالحرام میباشد که آن را بئر زمزم، چاه اسماعیل، حفیرة عبدالمطلب، شفاء سُقم، عافیه، مَیمونه، طُعم، بَرکة و بَرّة می خوانند. مسجد بابا قدرت مشهد چاه در اطراف مقام ابراهیم و نزدیک به هجده متری کعبه و در زیرزمین قرار دارد.